Oss-het Maasland
bekijk online
Nieuwsbrief

 

Beste leden,

Het voorjaar was nat en koud, maar desondanks gaat de natuur gewoon door…

April, die deed weer wat ie wil(de)! Nu was het vooral de zoveelste natte maand die ook erg fris bleef. Mijn zelfgekweekte palm en de aloë’s staan nog steeds binnen achter het raam te koekeloeren, ze dromen vast van tropische warmte waarbij de zon hun taaie en stekelige bladeren beroert en wachten dit keer ’t team ijsheiligen maar af. Zitten jullie ook te dromen en wachten op de hitte of hebben jullie het liever gematigd?

Maar gelukkig hadden we mooi weer tijdens de afgelopen ALV, brainstormsessie en de aansluitende plantenruilochtend. Hierover verderop in de mail meer.

 

Op naar de maand mei. Eens kijken wat die ons brengt.

 

Meiregen op het zaad, is goud op de plaat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In deze nieuwsbrief:

·         Afgelopen ALV, brainstormsessie en ruilmarkt

·         22 mei tuincoach bij jou op locatie

·         Plantenfestijn in Appeltern op 8 en 9 juni

·         Bestuurstaken, het lijkt meer dan het is

·         De beste 10 van het Tienpuntenplan

·         De voorbereidingen voor de Open-Tuinendag van 16 juni

·         Volop bezig met ons 50-jarig jubileum op 29 juni

·         Agenda update!

·         Van andere afdelingen

·        

Afgelopen ALV, brainstormsessie en voorjaars zaden- en plantenruilochtend

Afgelopen ALV en aansluitende brainstormsessie waren we verheugd op een hogere opkomst dan de afgelopen jaren. We zien hiermee dat onze vereniging langzaamaan weer meer leeft en men daar graag zijn en haar steentje aan bij wil dragen. Dank nogmaals aan de aanwezige leden.

 

Nadat de laatsten binnengedruppeld en van een zitplaats voorzien waren, kon Monique de vergadering openen en een terug- en vooruitblik geven over 2023 en 2024. We hebben Dina met een duurzame kruidenmand bedankt voor haar taak als bestuurslid, waarbij ze met name het bezoek aan de Dahliavereniging mooi op de kaart gezet heeft (bij dezen, we zoeken echt bestuursleden, want nu zijn we nog maar met z’n 4en!). Sjaak heeft het financiële plaatje uitgedeeld en kort toegelicht op enkele posten. Tussendoor werden vragen gesteld en opmerkingen geplaatst, maar ondanks dat, wisten we samen toch de vergadering kort en krachtig te houden, zodat we met slechts een paar minuutjes vertraging aan de brainstormsessie konden starten.

 

Tijdens de brainstormsessie werden wensen en ideeën in een kwartier tijd door elkaar heen besproken. Wensen zijn o.a. uitjes naar interessante tuinen en/of kwekerijen, meer samenkomen en samendoen om meer met elkaar in contact te komen en te blijven, alsook meer met en voor de liefhebbers van bloemschikken. Kortom een flinke taak, waar wij 4 bestuursleden niet helemaal de tijd voor hebben naast ons dagelijkse (werk)leven. Gelukkig hebben tijdens de vergadering enkele dames al aangegeven ons eventueel met hand en spandiensten te willen ondersteunen (maar voel je vrij om je per mail aan te melden als je ook graag eens wilt helpen). Kortom een geslaagde ochtend v.w.b. het vergaderen!

 

En de plantenruilochtend was zoals altijd levendig en gezellig. De samenwerking met Velt en lokale voedselbosjes verloopt goed.

 

Mocht je de notulen van deze vergaderingen willen lezen, dan kun je een mailtje naar info@oss.groei.nl sturen.

 

 

22 mei speuren naar tips en tops met een tuincoach

Je kunt je aanmelden bij Monique (voorzitter@oss.groei.nl).

Zie ook onze separate herinneringsoproep.

 

Datum en tijd: woensdag 22 mei 2024 van 19.00 uur t/m 21.00 uur

Locatie:           volgt t.z.t.

Kosten:            € 5,- voor leden, niet-leden betalen: 10,-. Na aanmelding overmaken aan KMTP Oss en Omstreken: NL11 ABNA 0524 8233 24 onder vermelding van naam en lidmaatschapsnummer G&B.

Aanmelden:      uiterlijk vóór 10 mei 2024 bij Monique (voorzitter@oss.groei.nl). Vragen over betalingen: Sjaak: penningmeester@oss.groei.nl of tel. 06-38941225.

Aantal

deelnemers:      minimaal 10 deelnemers

 

16 juni Open Tuinendag

Duim Omhoog Vectorafbeeldingen, iconen en afbeeldingen gratis te downloadenEerder meldden we al dat de tuinen gezocht en gevonden zijn in Herpen, Ravenstein, Deursen en Demen. En het lijkt nog ver weg, maar er wordt nu alweer hard gewerkt aan de tuinen om ze t.z.t. te kunnen showen, de fietsroute is in de maak. De tekst voor de folder wordt geschreven en zal binnenkort gedrukt worden. De folder, de speciale vlaggen en ander reclamemateriaal van G&B worden (o.a. door Sjaak) gecontroleerd, eventueel bijbesteld en verspreid door onze vrijwilligers onder de aanwezige tuinen. Hiervoor willen we Judy, Ellie en Henk toch eens even extra bedanken voor hun jaarlijkse vrijwillige inzet. Ze doen dit toch alweer enkele jaren vol enthousiasme.

 

Bestuurstaken, het lijkt meer dan het is!

Achter de schermen bij het bestuur

Tijdens de ALV werd gevraagd wat wij zoal doen. We stippen hier alvast een paar onderdelen aan.

We hebben 6-7 bestuursvergaderingen per jaar. Om beurten zijn we gastvrouw/heer en zorgen we voor koffie/thee met wat lekkers. Deze vergaderingen duren ongeveer 60 minuten en zijn op een maandagavond.

 

Er is 1-2 keer per jaar een Rayonvergadering. Wij zitten bij rayon noord-oost Brabant en samen met 12 andere rayons worden er allerlei overkoepelende zaken besproken. Om beurten ben je gastbestuur, waarbij iemand de vergadering voorzit en o.a. vertelt over de tops en missers van de afdeling. Je zorgt dan ook voor de notulen van deze vergadering die gecheckt wordt door de ook aanwezige rayonsecretaris. Dit zijn zeer interessante en nuttige avonden om meer over het rayon en van het hoofdkantoor te horen.

 

Er is 1 keer per jaar een bestuursledendag vanuit het landelijke bestuur op een mooie locatie waar van alles gemeld wordt en er altijd inspiratie opgedaan wordt en volop gekletst kan worden met andere afdelingen uit het hele land om inspiratie en ervaringen uit te wisselen. Hier mogen twee bestuursleden heen.

 

Wat de voorzitter, de penningmeester, de secretaris, algemeen bestuurslid en de webmedewerker doen vertellen we een volgende keer.

 

Plantenfestijn Appeltern

Bij een van onze leden van net over het water staat in het weekend van
8 en 9 juni de tweede editie van het Plantenfestijn Appeltern weer op de agenda (50% korting voor max. 2 personen op vertoon van ledenpas). Een weekendlang presenteren de beste kwekers hun planten midden in de natuurpracht van Bloemenpark Appeltern.

 

Het hele jaar door is er in Appeltern volop aandacht voor het ontwerp en de inrichting van tuinen. Meer dan 200 verschillende tuinen met een scala aan planten in Appeltern en de 10.000 vierkante meter grote Nationale Vaste Plantentuin zijn twee prachtige onderdelen. Er is tijdens het Plantenfestijn een tijdelijke Noviteiten Border waar alle nieuwe soorten gecombineerd gerangschikt zijn. De noviteiten zijn natuurlijk te koop bij stands van verschillende  kwekers.

 

Groei & Bloei heeft sinds vorig jaar een eigen paviljoen in Appeltern. Deze stond daarvoor op de Floriade van Almere. Deze ‘eigen’ plek op Bloemenpark Appeltern zal nu gebruikt worden om activiteiten te organiseren. Tijdens het Plantenfestijn Appeltern is er o.a. een wedstrijd voor bloemschikkers.

 

Voor ieder die van bloemen en planten houdt zeker weer de moeite waard om naar het Plantenfestijn in Appeltern te gaan.

 

Locatie:                 Bloemenpark Appeltern, Walstraat 2a, 6629 AD Appeltern

Datum en tijd:       zaterdag 8 en zondag 9 juni van 10.00 tot 18.00 uur

Entree:                  G&B leden krijgen korting op de entree, zie jaarfolder

Informatie:            www.appeltern.nl

 

De beste 10 van het Tienpuntenplan!

Tijdens de ALV heeft Petra een mooi pleidooi gehouden voor het Tienpuntenplan om samen na te denken over duurzamer tuinieren. Velen van ons zullen al wel verantwoord of zelfs helemaal niet omgaan met bestrijdingsmiddelen, maar wel compost maken of het (dak)regenwater slim opvangen en in tijden van droogte goed gebruiken.

 

En nu komt er vanuit het hoofdbestuur van G&B een oproep in combinatie met het open tuinenweekend voor de 10 beste tips over het Tienpuntenplan. De tien beste tips worden beloond met de Groei & Bloei-agenda 2025. De vele goede tips zullen verder online komen en verspreid worden via G&B-community, het magazine en/of in de agenda.

 

Samen zetten we stappen naar een groene tuin, gezonde omgeving en een betere kwaliteit van leven, voor mens en dier.

 

De TIPS kunnen worden opgestuurd naar REDACTIE@GROEI.NL. We zijn benieuwd of een tip van onze afdeling in de top-10 komt!

 

50-jarig jubileum Groei & Bloei Oss – het Maasland

De organisatie is weer een stapje verder en wat activiteiten voor deze dag aan het voorbereiden. Hopelijk heb je het al in je agenda genoteerd.

 

G&B agenda 2024

22 mei

Tuincoach, locatie volgt nog voor de deelnemers

16 juni

open tuinendag in de regio Herpen-Ravenstein-Dieden-Demen

29 juni

Jubileumviering in de Tuinen in Demen

juli/ ½ augustus

Zomerreces

17 augustus

Planten-bloemenwandeling o.b.v. een IVN-medewerker

Na de zomervakantie

Starten we ook weer met de bloemschikcursus o.b.v. Maria Hoevenaars

september

 

5 oktober

12 oktober

* buitenles bloemschikken

* plantenruildag (19 oktober = reservedag)

1 en/of 3 november

Boswandeling met een boswachter, meer info volgt t.z.t.

december

winterreces

?

De nieuwe algemeen directeur van Groei&Bloei wil bij zo veel mogelijk afdelingen langskomen. Ze zal o.a. gaan vertellen over de bodem en klimaatverandering. Wie weet kunnen wij haar ook nog inplannen in ons rooster.

 

Noteer onze activiteiten alvast in je agenda. Meer informatie volgt t.z.t.

 

We hopen dat veel leden aan onze activiteiten zullen deelnemen en zo onze groene band met elkaar versterken.

 

Van andere afdelingen uit de regio

11 mei: Deurne: plantenmarkt

16 mei: Nijmegen: tentoonstelling bloemsierkunst van hun cursisten. Vanaf 21.00 uur.

 

Tip: kijk ook eens op onze eigen website en de websites van afdelingen in de regio. Of als je een weekendje weg gaat, naar een afdeling van die locatie, je weet maar nooit of je nog een leuk uitje opdoet.

Bezoekmijntuin – De grootste open tuinen site van Nederland en België

 

 

Met dank aan Henk, Natasja en gratis internet voor de foto’s.